[Current indications and operative strategy for renal hyperparathyroidism].
Aktuelle Indikation und operative Strategie beim renalen Hyperparathyreoidismus.
Parathyroid hormone level
Renal insufficiency
Renal osteodystrophy
Risk profile
Secondary hyperparathyroidism
Journal
Chirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-698X
Titre abrégé: Chirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918383081906676
Informations de publication
Date de publication:
Jul 2023
Jul 2023
Historique:
accepted:
05
04
2023
medline:
3
7
2023
pubmed:
4
5
2023
entrez:
4
5
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Renal hyperparathyroidism results from pathophysiologic changes induced and maintained by terminal renal failure. Surgical treatment is possible using various resection strategies. The aim of this work is to illustrate the indications, techniques and resection strategies for surgical treatment of renal hyperparathyroidism. National and international guidelines regarding the surgical treatment of renal hyperparathyroidism were analyzed. Furthermore, our own practical experience was integrated into the article. While the indications for surgery according to the Surgical Working Group Endocrinology (CAEK) guidelines are given in cases of clinical impairment and renal hyperparathyroidism that cannot be controlled by medication, international guidelines additionally refer to the absolute parathyroid hormone level for deciding for surgery. Individual patient consultation is necessary in the case of renal hyperparathyroidism in order to determine the right time for surgical treatment as well as the most suitable surgical technique, taking into account the individual risk profile and other therapeutic perspectives, including renal transplantation. HINTERGRUND: Der renale Hyperparathyreoidismus resultiert aus pathophysiologischen Veränderungen, welche durch eine terminale Niereninsuffizienz ausgelöst und unterhalten werden. Die chirurgische Therapie umfasst verschiedene Resektionsstrategien. Die Arbeit soll die Indikationen sowie Techniken und Resektionsstrategien zur chirurgischen Sanierung des renalen Hyperparathyreoidismus aufzeigen. Nationale und internationale Leitlinien zur chirurgischen Therapie des renalen Hyperparathyreoidismus wurden analysiert. Weiterhin wurden eigene Erfahrungen aus der Praxis in den Artikel integriert. Während die Indikation zur Operation nach den Leitlinien der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Endokrinologie (CAEK) bei klinischer Beeinträchtigung und einem medikamentös nicht beherrschbaren renalen Hyperparathyreoidismus gegeben ist, richten sich internationale Leitlinien darüber hinaus nach dem absoluten Parathormonwert. Eine individuelle Beratung des Patienten ist im Falle des renalen Hyperparathyreoidismus notwendig, um – unter Einbezug des individuellen Risikoprofils und weiterer Therapieperspektiven, einschließlich einer Nierentransplantation – den richtigen Zeitpunkt zur chirurgischen Sanierung sowie die angewandte Operationstechnik festzulegen.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Renal hyperparathyroidism results from pathophysiologic changes induced and maintained by terminal renal failure. Surgical treatment is possible using various resection strategies.
AIM OF THE WORK (RESEARCH QUESTION)
UNASSIGNED
The aim of this work is to illustrate the indications, techniques and resection strategies for surgical treatment of renal hyperparathyroidism.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
National and international guidelines regarding the surgical treatment of renal hyperparathyroidism were analyzed. Furthermore, our own practical experience was integrated into the article.
RESULTS
RESULTS
While the indications for surgery according to the Surgical Working Group Endocrinology (CAEK) guidelines are given in cases of clinical impairment and renal hyperparathyroidism that cannot be controlled by medication, international guidelines additionally refer to the absolute parathyroid hormone level for deciding for surgery.
DISCUSSION
CONCLUSIONS
Individual patient consultation is necessary in the case of renal hyperparathyroidism in order to determine the right time for surgical treatment as well as the most suitable surgical technique, taking into account the individual risk profile and other therapeutic perspectives, including renal transplantation.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Der renale Hyperparathyreoidismus resultiert aus pathophysiologischen Veränderungen, welche durch eine terminale Niereninsuffizienz ausgelöst und unterhalten werden. Die chirurgische Therapie umfasst verschiedene Resektionsstrategien.
ZIEL DER ARBEIT (FRAGESTELLUNG)
UNASSIGNED
Die Arbeit soll die Indikationen sowie Techniken und Resektionsstrategien zur chirurgischen Sanierung des renalen Hyperparathyreoidismus aufzeigen.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Nationale und internationale Leitlinien zur chirurgischen Therapie des renalen Hyperparathyreoidismus wurden analysiert. Weiterhin wurden eigene Erfahrungen aus der Praxis in den Artikel integriert.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Während die Indikation zur Operation nach den Leitlinien der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Endokrinologie (CAEK) bei klinischer Beeinträchtigung und einem medikamentös nicht beherrschbaren renalen Hyperparathyreoidismus gegeben ist, richten sich internationale Leitlinien darüber hinaus nach dem absoluten Parathormonwert.
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Eine individuelle Beratung des Patienten ist im Falle des renalen Hyperparathyreoidismus notwendig, um – unter Einbezug des individuellen Risikoprofils und weiterer Therapieperspektiven, einschließlich einer Nierentransplantation – den richtigen Zeitpunkt zur chirurgischen Sanierung sowie die angewandte Operationstechnik festzulegen.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Der renale Hyperparathyreoidismus resultiert aus pathophysiologischen Veränderungen, welche durch eine terminale Niereninsuffizienz ausgelöst und unterhalten werden. Die chirurgische Therapie umfasst verschiedene Resektionsstrategien.
Identifiants
pubmed: 37140660
doi: 10.1007/s00104-023-01878-x
pii: 10.1007/s00104-023-01878-x
doi:
Substances chimiques
Parathyroid Hormone
0
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
602-607Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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