Hemosuccus pancreaticus - Multidisciplinary therapy for a splenic artery aneurysm, ruptured into the pancreatic duct.
Hemosuccus pancreaticus – Multidisziplinäre Therapie eines in den Pankreasgang rupturierten Milzarterienaneurysmas.
Journal
Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370
Informations de publication
Date de publication:
03 Sep 2024
03 Sep 2024
Historique:
medline:
4
9
2024
pubmed:
4
9
2024
entrez:
3
9
2024
Statut:
aheadofprint
Résumé
Numerous conditions may lead to gastrointestinal bleeding (GIB). Compared with common causes, hemosuccus pancreaticus (HP) is a scarce and potentially life-threatening condition. We report the case of a 45-year-old female patient who suffered from hematemesis and subsequent hemorrhagic shock. In repeat esophagogastroduodenoscopies, bleeding from the major duodenal papilla was detected. To stop the acute bleeding, an ERCP was performed, and a plastic stent was inserted into the pancreatic duct (PD). Subsequently, MR and CT scans demonstrated a pseudoaneurysm of the splenic artery (SA) with a fistula to the PD. An interventional therapy approach failed due to a highly twisted course of the SA. Thus, the patient underwent surgery with ligation of the SA. The stent from the PD was removed postoperatively, and the patient recovered well. A histological examination of the SA revealed fibromuscular dysplasia. A lifelong ASA therapy was prescribed, and the patient was discharged on the 14th postoperative day in good condition. The diagnosis and treatment of HP might be impeded due to its multiple causes, ambiguous symptoms, and challenging diagnostic verification. Being a potentially life-threatening condition, the knowledge of this rare entity and the provision of multidisciplinary and multimodal therapy are mandatory for the successful treatment of patients with obscure GIB and proven HP. Zahlreiche Erkrankungen können zu gastrointestinalen Blutungen (GIB) führen. Im Vergleich zu häufigen Ursachen ist das Krankheitsbild des Wir berichten über den Fall einer 45-jährigen Patientin, die an Hämatemesis und anschließendem hämorrhagischen Schock litt. Bei wiederholten ÖGD wurde eine Blutung aus der Die Diagnose und Behandlung eines HP aufgrund vielfältiger Ursachen, der unspezifischen Symptome und der oftmals schwierigen Diagnose verzögert sein. Da es sich um eine potenziell lebensbedrohliche Erkrankung handelt, sind die Kenntnis dieser seltenen Erkrankung sowie die Bereitstellung einer multidisziplinären und multimodalen Therapie für die erfolgreiche Behandlung von Patienten mit unklarer GIB und nachgewiesener HP unerlässlich.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Numerous conditions may lead to gastrointestinal bleeding (GIB). Compared with common causes, hemosuccus pancreaticus (HP) is a scarce and potentially life-threatening condition.
CASE PRESENTATION
METHODS
We report the case of a 45-year-old female patient who suffered from hematemesis and subsequent hemorrhagic shock. In repeat esophagogastroduodenoscopies, bleeding from the major duodenal papilla was detected. To stop the acute bleeding, an ERCP was performed, and a plastic stent was inserted into the pancreatic duct (PD). Subsequently, MR and CT scans demonstrated a pseudoaneurysm of the splenic artery (SA) with a fistula to the PD. An interventional therapy approach failed due to a highly twisted course of the SA. Thus, the patient underwent surgery with ligation of the SA. The stent from the PD was removed postoperatively, and the patient recovered well. A histological examination of the SA revealed fibromuscular dysplasia. A lifelong ASA therapy was prescribed, and the patient was discharged on the 14th postoperative day in good condition.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The diagnosis and treatment of HP might be impeded due to its multiple causes, ambiguous symptoms, and challenging diagnostic verification. Being a potentially life-threatening condition, the knowledge of this rare entity and the provision of multidisciplinary and multimodal therapy are mandatory for the successful treatment of patients with obscure GIB and proven HP.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Zahlreiche Erkrankungen können zu gastrointestinalen Blutungen (GIB) führen. Im Vergleich zu häufigen Ursachen ist das Krankheitsbild des
FALLDARSTELLUNG
UNASSIGNED
Wir berichten über den Fall einer 45-jährigen Patientin, die an Hämatemesis und anschließendem hämorrhagischen Schock litt. Bei wiederholten ÖGD wurde eine Blutung aus der
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die Diagnose und Behandlung eines HP aufgrund vielfältiger Ursachen, der unspezifischen Symptome und der oftmals schwierigen Diagnose verzögert sein. Da es sich um eine potenziell lebensbedrohliche Erkrankung handelt, sind die Kenntnis dieser seltenen Erkrankung sowie die Bereitstellung einer multidisziplinären und multimodalen Therapie für die erfolgreiche Behandlung von Patienten mit unklarer GIB und nachgewiesener HP unerlässlich.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Zahlreiche Erkrankungen können zu gastrointestinalen Blutungen (GIB) führen. Im Vergleich zu häufigen Ursachen ist das Krankheitsbild des
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
Thieme. All rights reserved.
Déclaration de conflit d'intérêts
The authors declare that they have no conflict of interest.