[Diagnostics and treatment of organic intraorbital foreign bodies].

Diagnostik und Therapie organischer intraorbitaler Fremdkörper.

Journal

Die Ophthalmologie
ISSN: 2731-7218
Titre abrégé: Ophthalmologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918402288106676

Informations de publication

Date de publication:
Jul 2023
Historique:
received: 02 09 2022
accepted: 18 11 2022
revised: 27 10 2022
medline: 10 7 2023
pubmed: 20 12 2022
entrez: 19 12 2022
Statut: ppublish

Résumé

Orbital injuries with organic foreign bodies are a clinical challenge as they can cause a variety of complications and sometimes lead to irreversible visual impairment. We report five consecutive cases of patients with organic orbital foreign bodies who presented between 2012 and 2022. Documented parameters include age, gender, time of injury, mechanism of injury, best-corrected visual acuity (BCVA), presence of pain, restriction of motility, performed imaging, location and type of foreign body, treatment and complications. The mean patient age was 61.8 ± 32.3 years and the gender ratio was 4:1 (female:male). In 4 cases the injury had been reported on average 4.6 days (0/14 days min/max) previously. Best corrected visual acuity at first presentation was 0.5 ± 0.2 decimal and after a mean follow-up of 12.7 months (0.5/38 months min/max) at last presentation 0.67 ± 0.3 decimal (p = 0.2). The reason for initial presentation was pain (n = 3) and/or double vision (n = 2). All patients underwent computer tomography (CT). The diagnosis was confirmed in two cases by means of CT. In all five cases the foreign body material could be completely surgically removed, while one patient needed repeated surgery due to retained foreign body material. The organic foreign body material included wood (4) and wax (1). In two cases, a foreign body-induced infection was successfully treated with systemic antibiotics. There were no other complications. In orbital trauma a thorough wound exploration must be performed, especially if the mechanism of injury is uncertain and residual foreign bodies or a perforation injury cannot be excluded. The imaging of choice is CT, which may have to be performed again in the postoperative course. HINTERGRUND: Orbitaverletzungen mit organischen Fremdkörpern sind eine klinische Herausforderung, da sie eine Vielzahl von Komplikationen verursachen können und manchmal zu irreversiblen Visuseinschränkungen führen. Wir berichten über 5 konsekutive Fälle von Patienten mit organischen orbitalen Fremdkörpern, die zwischen 2012 und 2022 vorstellig wurden. Alter, Geschlecht, Zeitpunkt der Verletzung, Verletzungsmechanismus, bestkorrigierter Visus prä- und postoperativ, Vorhandensein von Schmerzen, Motilitätseinschränkungen, durchgeführte Bildgebung, Therapie sowie Komplikationen wurden ausgewertet. Das mittlere Patientenalter betrug 62 ± 33 Jahre und das Geschlechterverhältnis war 4/1 (weiblich/männlich). In 4 Fällen war von einem Verletzungsgeschehen berichtet worden, welches im Mittel 4,6 (0/14 min/max) Tage zurücklag. Der bestkorrigierte Visus bei Erstvorstellung betrug 0,5 ± 0,2 dezimal und nach einem mittleren Follow-up von 12,7 (0,5/38 min/max) Monaten 0,67 ± 0,3 dezimal (p = 0,2). Der Grund der Erstvorstellung waren Schmerzen (n = 3) und/oder Doppelbilder (n = 2). Bei allen Patienten wurde eine Computertomographie (CT) durchgeführt. In allen 5 Fällen konnte das Fremdkörpermaterial chirurgisch vollständig entfernt werden, wobei eine Patientin wegen verbliebender Fremdkörper mehrmals operiert werden musste. Beim Fremdkörpermaterial handelte sich in 4 Fällen um Holz und einmal um Wachs. Bei Orbitatraumata muss eine sorgfältige Wundexploration durchgeführt werden, insbesondere wenn der Unfallhergang anamnestisch nicht eindeutig zur klären und verbleibende Fremdkörper oder eine Perforationsverletzung nicht ausgeschlossen werden können. Die Bildgebung der Wahl ist die CT, die ggf. im postoperativen Verlauf erneut durchgeführt werden muss.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Orbital injuries with organic foreign bodies are a clinical challenge as they can cause a variety of complications and sometimes lead to irreversible visual impairment.
MATERIAL AND METHODS METHODS
We report five consecutive cases of patients with organic orbital foreign bodies who presented between 2012 and 2022. Documented parameters include age, gender, time of injury, mechanism of injury, best-corrected visual acuity (BCVA), presence of pain, restriction of motility, performed imaging, location and type of foreign body, treatment and complications.
RESULTS RESULTS
The mean patient age was 61.8 ± 32.3 years and the gender ratio was 4:1 (female:male). In 4 cases the injury had been reported on average 4.6 days (0/14 days min/max) previously. Best corrected visual acuity at first presentation was 0.5 ± 0.2 decimal and after a mean follow-up of 12.7 months (0.5/38 months min/max) at last presentation 0.67 ± 0.3 decimal (p = 0.2). The reason for initial presentation was pain (n = 3) and/or double vision (n = 2). All patients underwent computer tomography (CT). The diagnosis was confirmed in two cases by means of CT. In all five cases the foreign body material could be completely surgically removed, while one patient needed repeated surgery due to retained foreign body material. The organic foreign body material included wood (4) and wax (1). In two cases, a foreign body-induced infection was successfully treated with systemic antibiotics. There were no other complications.
CONCLUSION CONCLUSIONS
In orbital trauma a thorough wound exploration must be performed, especially if the mechanism of injury is uncertain and residual foreign bodies or a perforation injury cannot be excluded. The imaging of choice is CT, which may have to be performed again in the postoperative course.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Orbitaverletzungen mit organischen Fremdkörpern sind eine klinische Herausforderung, da sie eine Vielzahl von Komplikationen verursachen können und manchmal zu irreversiblen Visuseinschränkungen führen.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Wir berichten über 5 konsekutive Fälle von Patienten mit organischen orbitalen Fremdkörpern, die zwischen 2012 und 2022 vorstellig wurden. Alter, Geschlecht, Zeitpunkt der Verletzung, Verletzungsmechanismus, bestkorrigierter Visus prä- und postoperativ, Vorhandensein von Schmerzen, Motilitätseinschränkungen, durchgeführte Bildgebung, Therapie sowie Komplikationen wurden ausgewertet.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Das mittlere Patientenalter betrug 62 ± 33 Jahre und das Geschlechterverhältnis war 4/1 (weiblich/männlich). In 4 Fällen war von einem Verletzungsgeschehen berichtet worden, welches im Mittel 4,6 (0/14 min/max) Tage zurücklag. Der bestkorrigierte Visus bei Erstvorstellung betrug 0,5 ± 0,2 dezimal und nach einem mittleren Follow-up von 12,7 (0,5/38 min/max) Monaten 0,67 ± 0,3 dezimal (p = 0,2). Der Grund der Erstvorstellung waren Schmerzen (n = 3) und/oder Doppelbilder (n = 2). Bei allen Patienten wurde eine Computertomographie (CT) durchgeführt. In allen 5 Fällen konnte das Fremdkörpermaterial chirurgisch vollständig entfernt werden, wobei eine Patientin wegen verbliebender Fremdkörper mehrmals operiert werden musste. Beim Fremdkörpermaterial handelte sich in 4 Fällen um Holz und einmal um Wachs.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Bei Orbitatraumata muss eine sorgfältige Wundexploration durchgeführt werden, insbesondere wenn der Unfallhergang anamnestisch nicht eindeutig zur klären und verbleibende Fremdkörper oder eine Perforationsverletzung nicht ausgeschlossen werden können. Die Bildgebung der Wahl ist die CT, die ggf. im postoperativen Verlauf erneut durchgeführt werden muss.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Orbitaverletzungen mit organischen Fremdkörpern sind eine klinische Herausforderung, da sie eine Vielzahl von Komplikationen verursachen können und manchmal zu irreversiblen Visuseinschränkungen führen.

Identifiants

pubmed: 36534169
doi: 10.1007/s00347-022-01785-2
pii: 10.1007/s00347-022-01785-2
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

734-739

Commentaires et corrections

Type : CommentIn

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

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Auteurs

Christoph Holtmann (C)

Medizinische Fakultät, Klinik für Augenheilkunde, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland. Christoph.Holtmann@med.uni-duesseldorf.de.

Mathias B Roth (MB)

Medizinische Fakultät, Klinik für Augenheilkunde, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.

Rotem S Lanzman (RS)

Medizinische Fakultät, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.

Bernd Turowski (B)

Medizinische Fakultät, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.

Gerald Antoch (G)

Medizinische Fakultät, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.

Colin R Mackenzie (CR)

Medizinische Fakultät, Institut für Medizinische Mikrobiologie und Krankenhaushygiene, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.
Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Maria Borrelli (M)

Medizinische Fakultät, Klinik für Augenheilkunde, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.

Gerd Geerling (G)

Medizinische Fakultät, Klinik für Augenheilkunde, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstr. 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.

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